Channel managent omvat de stappen die een product doorloopt om bij de consument te geraken. Als Marketeer is het belangrijk dat je deze verschillende kanalen kan onderscheiden en het juiste kanaal kan kiezen voor jouw product.

Welkom op de blog Channelmanagement. Vergeet zeker niet het gastenboek te tekenen!

Monday, December 18, 2006

Evolutie van distributie

1. Het rad van distributie
Vroeger gingen de mensen naar kruideniers, kleine locale winkels maar nu steeds meer naar winkels waar je alle producten vindt. Winkels zoals Delhaize, Makro, Carrefour,…
Het verschil met de kleine kruidenier is dat ze hier lagere prijzen en grotere assortimenten hebben. Op deze verschillen kwam dus een reactie van de kruideniers. Zij gingen meer service aanbieden, wat voor de klant een toegevoegde waarde is. Hierop kwam als reactie de hard discounters zoals Aldi, Lidl, … Deze bieden nog lagere prijzen aan. Er ontstaat dus een rad van reacties op elkaar.

2. De polarisatie
In de distribtie zijn er verschillende tegengestelde polen, namelijk:

* Prijs - Kwaliteit, versheid, service
Lidl - groetenwinkel

* Uitgebreid assortiment - Beperkt assortiment
Carrefour - kruidenier

* Uitgebreid assortiment - Specialisatie
Delhaize - fietswinkel

* Wekelijkse aankopen - Convenience aankopen
Colruyt - pompstations, baanwinkels

* Stadswinkels - Winkelcentra

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hey sanne..

ik denk dat het niet makkelijk is voor de kleine dorpskruidenier om nog rond te komen. zij kunnen niet opboksen tegen de lage prijzen van de grote ketens. zeker nu er nog een redelijke kwaliteit bijkomt bij deze grote ketens + in ieder dorp vind je tegenwoordig wel een lidl, aldi, carrefour, spar,...
kruideniers moeten het nu meer hebben van specialiteiten die ze zelf maken zoals koude schotels, salades...
==> moeilijke tijden voor kruideniers

groetjes hans

Tue Dec 19, 12:47:00 AM

 

Post a Comment

<< Home

 

Bezoekers aantal page counter Bedankt voor uw bezoek en tot snel!