Channel managent omvat de stappen die een product doorloopt om bij de consument te geraken. Als Marketeer is het belangrijk dat je deze verschillende kanalen kan onderscheiden en het juiste kanaal kan kiezen voor jouw product.

Welkom op de blog Channelmanagement. Vergeet zeker niet het gastenboek te tekenen!

Saturday, December 09, 2006

Hoogleiderschap

Merchandising - accountplanning
Er is relatief wat vrijheid in de administratie, maar er worden afspraken gemaakt met de leveranciers. Dit ivm spaarkaarten, kortingen, ...

Geïntegreerde ketens
Vroeger was de fabrikant de baas maar momenteel is er een verandering aan de gang. Steeds meer hebben de geïntegreerde supermarktketens zoals Delhaize, Carrefour,... de macht. Uiteraard blijven de grote multinationals zoals Coca Cola hun macht behouden. Maar over huismerken zullen de supermarkten altijd controle hebben.

Concessie
Dit wil zeggen dat je een contract afsluit met een bepaalde firma waarbij je enkel producten van hem zal afnemen. Bijvoorbeeld: een café mag alleen drank kopen van een bepaalde brouwerij. Wanneer deze brouwerij geen Hoegaarden heeft, dan mag men in het café geen Hoegaarden schenken.

Aankoopcentrales
Verschillende kleinhandels gaan meer en meer samenwerken en hun aankopen samen doen, hierdoor vormen ze aankoopcentrales en hebben ze lagere kosten.
Bijvoorbeeld: Selexion, Star, Spar,…

Administratie
Administratie is account planning. Hierbij worden er afspraken gemaakt met leveranciers in verband met promoties, prijzen,…Als de kleinhandel zelf bepaalt wat hij gaat doen, maar met inspraak van de leverancier spreekt men van merchandising.

Franchising
Als je een kleinhandel wil opstarten, maar je hebt een te klein kapitaal of je wil geen risico nemen, dan kan je kiezen voor franchising. Dit wil zeggen dat je een contract afsluit met een franchisegever en onder zijn naam een filiaal opstart. De franchisegever behoudt altijd de macht. Bijvoorbeeld: McDonald's, Brico, GB,…

Functioneel: de fabrikant geeft functies aan de kleinhandel
Hierbij neemt de kleinhandelhaar een of enkele van volgende taken op zich: reclame, verkopen, voorraad. Hiervoor krijgt de kleinhandelaar kortingen. Hierdoor ontstaan er CASH & CARRY winkels en FULL SERVICE of ook VALUE ADDED RESELLERS genoemd.
Cash and carry: Makro
Full service: Van Roey

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sanne,
de uitleg dat je geeft is interessant voor iedereen.. Ook de manier waarop is heel duidelijk voor iedereen!
Blijf zo voortdoen
het is een leuke manier van bijleren!!

Lynn,
studente KU Leuven

Fri Dec 15, 02:44:00 AM

 

Post a Comment

<< Home

 

Bezoekers aantal page counter Bedankt voor uw bezoek en tot snel!