Channel managent omvat de stappen die een product doorloopt om bij de consument te geraken. Als Marketeer is het belangrijk dat je deze verschillende kanalen kan onderscheiden en het juiste kanaal kan kiezen voor jouw product.

Welkom op de blog Channelmanagement. Vergeet zeker niet het gastenboek te tekenen!

Sunday, November 19, 2006

Kanalen en keuzecriteria

Om het product bij de klant te krijgen kan men gebruik maken van verschillende kanalen. Deze zijn niet enkel directe en indirecte verkoop, maar ook direct marketing, netwerking, licenties en OEM (Original Equipment Manufactering).

* Direct markting is een onpersoonlijke verkoop zoals bij catalogussen, verkoop via internet en dergelijke.

* Als men klanten gaat inschakelen om te gaan verkopen spreekt men over netwerking. Een onderdeel van deze netwerking is piramide verkoop. Dit wil zeggen dat één persoon aan anderen verkoopt, en de anderen verkopen op hun beurt verder aan nog vele anderen.

* Licenties worden gebruikt als de fabrikant een product maakt met uw merk zoals bij Studio 100, Dior...

* Als men spreekt over verkoop van onderdelen bedoelt men OEM.

Bij de keuze van kanalen gaat met rekening houden met enkele criteria. Dit zijn onder andere de techniciteit (is het product ingewikkeld of gemakkelijk om mee te werken), de product life cycle en het producttype.

Er zijn vijf producttypes namelijk:

* convenience products: Producten die je altijd nodig hebt – brood, water, melk…

* preference products: Je hebt een voorkeur voor een bepaald merk – Nokia, Cola Cola,…

* shopping goods: Je bent bereid hier veel tijd voor te besteden – kledij, schoenen…

* specialty goods: Producten die heel belangrijk zijn, die je 1maal koopt - trouwkleed

* unsought goods: Ofwel weet je niet dat het product bestaat, ofwel weet je dat wel maar zijn deze producten moeilijk te vinden.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sanne,
ik heb even de tijd genomen om me te verdiepen in jou leerstof ;)
Het is allemaal heel duidelijk uitgelegd en niet te lang wat het kort maar krachtig maakt en niet saai!
Ik ga zeker regelmatig nog eens komen kijken,
mooi gedaan!!

Groeten Lynn,
Studente KU Leuven ;)

Tue Nov 21, 01:42:00 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hey,

Ik ben laatstejaarsstudent economie in het secundair onderwijs. Sommige elementen kan ik makkelijk linken met leerstof die ik reeds gekregen heb, dit komt door de duidelijke opbouw en structuur van je uitleg. Het is ook aangenaam om te lezen, zeker ook omdat ik geïnteresseerd ben in deze zaken.
Je bent zeker goed bezig. Dan kan je me later misschien nog eens helpen :)

groetjes, Ruth

Wed Nov 22, 07:47:00 AM

 

Post a Comment

<< Home

 

Bezoekers aantal page counter Bedankt voor uw bezoek en tot snel!