Het distributiekanaal als vertegenwoordiger
Het kanaal
Een product komt zelden rechtstreeks bij de klant. Dit verloopt via een kanaal.
Het product wordt eerst gestockeerd. Hiervoor zijn specifieke verreisten. Vervolgens is er het vervoer naar een magazijn, waar opnieuw gestockeerd moet worden. Natuurlijk moet een klant ook in de gelegenheid zijn om een product te willen kopen.
Het kanaal, the pipeline, bepaalt:
- in welke staat een product bij de klant komt
- hoe duur een product bij de klant komt
- hoe moelijk of gemakkelijk een klant aan het product geraakt
Probleem: een klant weet wat hij wil en koopt waar hij het gemakkelijkst kan kopen. Hij rekent met totale kosten.
Business tot Business (B2B)
Een bedrijf verkoopt aan resellers, die op hun beurt aan de klant verkopen. De resellers moeten pas na de verkoop van de producten het productiebedrijf betalen.
Betaaltermijnen is de grootste negociatiesector. Resellers willen het geld zolang mogelijk in hun eigen zaak houden.
LEERPUNTEN
Het kanaal is de vertegenwoordiger van het product naar de klant toe. Daarom is het belangrijk het juiste kanaal voor jou product te kunnen kiezen. Hiervoor heb je informatie over de verschillende kanalen nodig.
Sanne Kerckhofs
0 Comments:
Post a Comment
<< Home