Distributie als mediakanaal
kanaalbeheer --> beheren van de plaats!
Kanaalbeheer = het beheren van de vierde P; de plaats.
Fabrikanten hebben distributeurs veel meer nodig dan de distributeurs de fabrikanten.
Dit komt doordat distributeurs zelf hun eigen merk creëren.
Daar waar merkfabrikanten nog overleven moeten ze gaan passen in het merk van de distributeur.
De P van plaats wordt hier omgezet naar samenwerking!
--> Verschuiving van de machtspositie.
Zoveelste meer merken bij 1 distributeur zitten, zoveelste meer macht die distributeur heeft.
Vanuit de optiek van een merkenfabrikant is distributie een soort mediakanaal geworden.
Een kanaal dat bij uw merk past en waar je voor betaalt.
De keuze zit erin of je een kanaal gaat kiezen of zelf een kanaal gaat maken.
Wanneer men zelf een kanaal gaat maken, dan spreekt men van;
--> direct marketing!
Onder direct marketing staan bv postorderverkoop en catalogusverkoop.
Op internet komt deze vorm enorm terug.
Eén probleem is de logistiek. Deze is duur als je ze zelf moet aanmaken. Het belang hierbij is dat je de globale branche kent en je mag er nooit van uit gaan dat je de klant kent!
Je moet weten hoe uw klanten naar de winkel en het product zoeken en weten hoe uw klant koopt.
LEERPUNTEN
- Distributie is een soort mediakanaal geworden in de optiek van een merkenfabrikant
- Distributeurs hebben hun eigen merken en maken het de fabrikanten hiermee moeilijk
- Het is belangrijk dat ge uw branche kent!
- Denk nooit dat je uw klant al kent!
- Je moet weten hoe uw klant naar de winkel en het product zoeken en je moet weten hoe uw klant koopt!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home