Distributie
Distributie
Een product komt zelden rechtstreeks in contact met de consument, maar dit gebeurt via een distributiekanaal. Deze logistiek gebeurt door tussenpersonen.
Een distributeur koopt producten bij een fabriek, en verkoopt die op zijn beurt aan de klant. De financiering van dit project gebeurt via voorfinanciering.
De distributeur loopt hierbij risico’s:
- de mogelijkheid bestaat dat hij de producten niet verkocht krijgt
- risico voor schade en verlies
Functies van de distributeur:
- herverdelen van de producten
- informatie geven aan de consument en fabrikant
Grootdistributie (B2B, retail)
Er is een machtsverschuiving bezig voor witgoed, professionele doe-het-zelf, …
Gecentraliseerde distributie
In plaats van meerdere kanaalkeuzes is er nu enkel keuze uit 4 grote kanalen. Dit door een machtswissel van fabrikanten.
Distributeurs nemen vanaf nu geen risico’s meer. Deze worden gedragen door de fabrikant, die ook de kosten van de logistiek betaalt.
Direct Product Profitability (DPP)
DPP is een maat die beoordeelt of uw product overlevingskansen heeft in een bepaalde keten. Elke keten heeft een eigen systeem, hiermee moet wel rekening gehouden worden.
De berekening: DDP (%) = omzet / cm² van het product
Kanaalkeuze
Bij de keuze van het juiste kanaal kan je geholpen worden door accountmanagers en keyaccountmanagers (KAM). Het is belangrijk de juiste informatie te hebben.
LEERPUNTEN
- Om het product bij de klant te krijgen maken we gebruik van distributeurs. Deze herverdelen de producten en geven informatie aan de consument en fabrikant. Vroeger liepen ze risico’s, die nu vooral gedragen worden door de fabrikanten.
Een product komt zelden rechtstreeks in contact met de consument, maar dit gebeurt via een distributiekanaal. Deze logistiek gebeurt door tussenpersonen.
Een distributeur koopt producten bij een fabriek, en verkoopt die op zijn beurt aan de klant. De financiering van dit project gebeurt via voorfinanciering.
De distributeur loopt hierbij risico’s:
- de mogelijkheid bestaat dat hij de producten niet verkocht krijgt
- risico voor schade en verlies
Functies van de distributeur:
- herverdelen van de producten
- informatie geven aan de consument en fabrikant
Grootdistributie (B2B, retail)
Er is een machtsverschuiving bezig voor witgoed, professionele doe-het-zelf, …
Gecentraliseerde distributie
In plaats van meerdere kanaalkeuzes is er nu enkel keuze uit 4 grote kanalen. Dit door een machtswissel van fabrikanten.
Distributeurs nemen vanaf nu geen risico’s meer. Deze worden gedragen door de fabrikant, die ook de kosten van de logistiek betaalt.
Direct Product Profitability (DPP)
DPP is een maat die beoordeelt of uw product overlevingskansen heeft in een bepaalde keten. Elke keten heeft een eigen systeem, hiermee moet wel rekening gehouden worden.
De berekening: DDP (%) = omzet / cm² van het product
Kanaalkeuze
Bij de keuze van het juiste kanaal kan je geholpen worden door accountmanagers en keyaccountmanagers (KAM). Het is belangrijk de juiste informatie te hebben.
LEERPUNTEN
- Om het product bij de klant te krijgen maken we gebruik van distributeurs. Deze herverdelen de producten en geven informatie aan de consument en fabrikant. Vroeger liepen ze risico’s, die nu vooral gedragen worden door de fabrikanten.
- Een goed kanaal is een informatiesluis. Het is dus belangrijk het juiste kanaal voor uw product te kiezen.
- We kunnen het DDP berekenen, maar hierbij houden we wel rekening met keten waarin ons product zich bevindt.
Sanne Kerckhofs
0 Comments:
Post a Comment
<< Home