Channel managent omvat de stappen die een product doorloopt om bij de consument te geraken. Als Marketeer is het belangrijk dat je deze verschillende kanalen kan onderscheiden en het juiste kanaal kan kiezen voor jouw product.

Welkom op de blog Channelmanagement. Vergeet zeker niet het gastenboek te tekenen!

Monday, January 08, 2007

Direct Mail - E-mail Marketing

Direct Marketing is een van de kanalen die de fabrikant met de klant verbindt. Hieronder hebben we onder andere Direct Mail.
Direct mail en E-marketing zijn niet hetzelfde.
* Direct mail is een communicatie opstarten met als doel de consument direct aan te zetten tot actie. Dit gaat via de traditionele weg, namelijk de post.
* E-marketing is een stuk eenvoudiger dan direct mail. Je verzendt je communicatie via e-mail.

Beide methoden hebben hun voor en nadelen. Als het gaat om de kosten, dan is e-marketing een stuk goedkoper. De kostenberekening gebeurt aan de hand van onderstaand rekenmodel.

Het rekenmodel bestaat uit 3 delen:
-kostenvergelijking tussen e-mailings en direct mailings;
-vergelijking van de communicatiewaarde ;
-vergelijking van kosten per order.

Info over E-marketing vind je hier.

Bron: Sprout - inspireert ondernemers
Sanne Kerckhofs

Thursday, December 28, 2006

Multichannel


Sanne Kerckhofs

Monday, December 18, 2006

Factoren met invloed op distributie, type winkels

Demografisch
De bevolking wordt ouder. Hierdoor zijn er veel winkels die zich tot deze generatie richten. Het is ook zo dat jongeren steeds op jongere leeftijd hun eigen inkopen doen, hierdoor zijn er dan weer winkels die zich tot hen richten. Uiteraard zijn er ook verschillen naar het geslacht en de grote. Hiermee worden mannen of vrouwen winkels bedoeld, ook winkels voor grote maten zoals bijvoorbeeld Paprika. Sommigen richten zich tot alleenstaanden, dit merk je bij klaarmaakmaaltijden e.d.

Sociaal cultureel
Er komen steeds meer internationale winkels zoal een kebap, pitta, chinees,… Deze vind je overal. Meer en meer wordt gebruik gemaakt van out of home winkels. Hiermee worden broodjes zaken, frituren, afhaalzaken, … bedoeld.
Het winkel gedrag van de klant verschilt steeds meer. Vroeger kochten de meesten altijd in een bepaalde winkel. Maar nu wordt er steeds meer geswitcht tussen de verschillende winkels.

Koop jij je eigen kleding? Maar je veel gebruik van internationale winkels? Heb je een favorite winkel? Aarzel niet en laat het me weten!

Evolutie van distributie

1. Het rad van distributie
Vroeger gingen de mensen naar kruideniers, kleine locale winkels maar nu steeds meer naar winkels waar je alle producten vindt. Winkels zoals Delhaize, Makro, Carrefour,…
Het verschil met de kleine kruidenier is dat ze hier lagere prijzen en grotere assortimenten hebben. Op deze verschillen kwam dus een reactie van de kruideniers. Zij gingen meer service aanbieden, wat voor de klant een toegevoegde waarde is. Hierop kwam als reactie de hard discounters zoals Aldi, Lidl, … Deze bieden nog lagere prijzen aan. Er ontstaat dus een rad van reacties op elkaar.

2. De polarisatie
In de distribtie zijn er verschillende tegengestelde polen, namelijk:

* Prijs - Kwaliteit, versheid, service
Lidl - groetenwinkel

* Uitgebreid assortiment - Beperkt assortiment
Carrefour - kruidenier

* Uitgebreid assortiment - Specialisatie
Delhaize - fietswinkel

* Wekelijkse aankopen - Convenience aankopen
Colruyt - pompstations, baanwinkels

* Stadswinkels - Winkelcentra

Monday, December 11, 2006

Groei e-commerce in Nederlandse bedrijven neemt af

Vanmorgen maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat de verkoop van diensten en producten door bedrijven via internet en andere computernetwerken in 2005 minder snel gegroeid is dan in voorgaande jaren. Hierdoor ligt de omzet van e-commerce van Nederlandse bedrijven duidelijk onder het Europese gemiddelde.

Men had verwacht dat e-commerce een grotere omvang zou bereiken dan welke het al bereikt heeft. Het lijkt er dus op dat er nieuwe impulsen nodig zijn om e-commerce verder te laten groeien.

Heb jij een idee welke impulsen dit kunnen zijn?

Bron: Marketing Facts
Sanne Kerckhofs

Saturday, December 09, 2006

Hoogleiderschap

Merchandising - accountplanning
Er is relatief wat vrijheid in de administratie, maar er worden afspraken gemaakt met de leveranciers. Dit ivm spaarkaarten, kortingen, ...

Geïntegreerde ketens
Vroeger was de fabrikant de baas maar momenteel is er een verandering aan de gang. Steeds meer hebben de geïntegreerde supermarktketens zoals Delhaize, Carrefour,... de macht. Uiteraard blijven de grote multinationals zoals Coca Cola hun macht behouden. Maar over huismerken zullen de supermarkten altijd controle hebben.

Concessie
Dit wil zeggen dat je een contract afsluit met een bepaalde firma waarbij je enkel producten van hem zal afnemen. Bijvoorbeeld: een café mag alleen drank kopen van een bepaalde brouwerij. Wanneer deze brouwerij geen Hoegaarden heeft, dan mag men in het café geen Hoegaarden schenken.

Aankoopcentrales
Verschillende kleinhandels gaan meer en meer samenwerken en hun aankopen samen doen, hierdoor vormen ze aankoopcentrales en hebben ze lagere kosten.
Bijvoorbeeld: Selexion, Star, Spar,…

Administratie
Administratie is account planning. Hierbij worden er afspraken gemaakt met leveranciers in verband met promoties, prijzen,…Als de kleinhandel zelf bepaalt wat hij gaat doen, maar met inspraak van de leverancier spreekt men van merchandising.

Franchising
Als je een kleinhandel wil opstarten, maar je hebt een te klein kapitaal of je wil geen risico nemen, dan kan je kiezen voor franchising. Dit wil zeggen dat je een contract afsluit met een franchisegever en onder zijn naam een filiaal opstart. De franchisegever behoudt altijd de macht. Bijvoorbeeld: McDonald's, Brico, GB,…

Functioneel: de fabrikant geeft functies aan de kleinhandel
Hierbij neemt de kleinhandelhaar een of enkele van volgende taken op zich: reclame, verkopen, voorraad. Hiervoor krijgt de kleinhandelaar kortingen. Hierdoor ontstaan er CASH & CARRY winkels en FULL SERVICE of ook VALUE ADDED RESELLERS genoemd.
Cash and carry: Makro
Full service: Van Roey

Monday, December 04, 2006

Multichannel Marketing - Maybelline New York

Multichannel betekent meerdere (alle) kanalen gebruiken om de klant te bereiken. Maybelline New York gebruikte onlangs digitale kortingsbonnen, een vorm van multichannel.


Ze organiseerden in Nederrland een SMS-kortingsactie om meer klanten naar de winkel te krijgen. Via banner, nieuwsbrieven of de site van Maybelline konden klanten hun nummer invoeren waardoor ze meteen daarna een SMS kregen. Met het tonen van deze SMS kregen ze 2 euro korting bij Het Kruidvat op een Maybelline cosmetica-product. Dit SMS'je kon je doorsturen en ook meedere malen gebruiken zodat de actie viraal effect kreeg.

Het doel van de campagne was meer traffic genereren naar de winkels en de verkoop doen stijgen. Dit is dan ook geslaagd.

Zou jij als onderneming gebruik maken van dit kanaal? Zou deze bon jou (als klant) stimuleren een aankoop te doen?

Bron: Zibb.nl Management
Sanne Kerckhofs

Netwerking

Wanneer je andere mensen inschakelt om je product door te verkopen spreekt men over netwerking. Er ontstaat dus een netwerk van verschillende personen. Een netwerk weet wat er in uw branch speelt en hiermee kan je anderen helpen maar de mensen uit uw netwerk kunnen u ook van dienst zijn.
5 tips voor netwerken

1. Zorg voor een duidelijk beeld van uw netwerk. Het dient niet om andere mensen te gebruiken om uw doel te bereiken maar het is geven en nemen.

2. Het doel van een netwerk is een gelijkwaardige relatie opbouwen waar beide partijen voordeel uit kunnen halen.

3. Netwerken is een langetermijn activiteit en moet begaseerd zijn op vertrouwen

4. Aandacht werkt dus laat regelematig iets van je horen. Besteed tijd en aandacht aan je netwerkrelaties.

5. Blijf uw netwerk uitbreiden door doegericht te werk te gaan

Vindt je dit nuttige tips? Misschien gebruik je deze al? Heb jij nog andere tips? Laat het me weten!

Bron: Sales Power mei 2006
Sanne Kerckhofs

Wednesday, November 29, 2006

Blog van de week

Wekelijks wordt er een blog van de week verkozen op http://blogcentralcoaching.blogspot.com en deze week ben ik de gelukkige. Wat toch wel een compliment is.
Als je op deze blog graag informatie zou vinden over een bepaald segment van Channel Management, of je hebt nog tips voor me...
Let me now!

 

Bezoekers aantal page counter Bedankt voor uw bezoek en tot snel!